Plán výchovy a péče DS Vizovice
Plán výchovy a péče v dětské skupině
- VÝCHOVA A PÉČE
- Výchova, vzdělávání a péče probíhá v prostorách na Masarykově náměstí 421, na odloučeném pracovišti zařízení Mateřského a rodinného centra Beruška ve Vizovicích. Uvedené prostory splňují veškeré stavební, hygienické, provozní a bezpečnostní požadavky vyplývající ze zákona č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině, v platném znění, a vyhlášky č. 281/2014 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz dětské skupiny, v platném znění.
- Výchova a péče probíhá v úzké spolupráci se zákonnými zástupci dětí (či blízkými příbuznými) a mezi pečujícími osobami dětské skupiny Vizovice. Vzájemně mezi nimi panuje oboustranná důvěra, otevřenost a vstřícnost, respekt, ochota spolupracovat a komunikovat.
- V rámci výchovného konceptu dětské skupiny Vizovice budou respektovány individuální a věkové zvláštnosti dítěte s důrazem na rozumovou, pracovní, mravní, estetickou a tělesnou stránku, které jsou zapotřebí i pro úspěšnou socializaci dítěte.
Cílem je všestranný rozvoj dítěte ve všech výchovně vzdělávacích oblastech:
- Biologická (zvládnutí základních pohybových dovedností i v oblasti jemné motoriky, zvládnutí sebeobsluhy, uplatnění základních kulturně hygienických návyků-os. hygiena, přijímání stravy, tekutin, oblékání, svlékání, obouvání, jednoduché pracovní úkony-úklid hraček, pomůcek, udržování pořádku, vnímání všemi smysly….)
- Psychologická (rozvoj komunikativních dovedností a kultivovaného projevu, správná výslovnost, pojmenovávání věcí, popis událostí, vyjadřování se, učení se novým slovům a aktivně je použít, učení se jednoduchých básniček písniček, říkanek…, zvládnutí odloučení se od rodičů, vytváření nových citových vazeb a vztahů, rozvoj a kultivace mravního a estetického vnímání, cítění a prožívání, respektování pravidel…)
- Interpersonální (seznámení se s pravidly chování, rozvoj kooperativních dovedností, navazování kontaktů, dodržování pravidel vzájemného soužití, respektování potřeb jiných, dělení se o hračky, učení se pomoci druhému…)
- Sociálně kulturní (poznávání pravidel společenského soužití, vnímání a přijímání základních společenských hodnot, rozvoj estetického vkusu, uplatňování návyků ve společnosti, chovat se zdvořile, dodržování pravidel her, zacházet šetrně s věcmi…)
- Environmentální (seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije, poznávání jiných kultur, rozvoj úcty k životu, přirozené pozorování blízkého prostředí, sledování událostí v obci, účast na akcích, které jsou pro dítě zajímavé, poučení o možných nebezpečných situací a možnostech,jak se chránit (dopravní situace, kontakt se zvířaty, jedovaté rostliny, léky, požár, manipulace s některými předměty, praktické užívání předmětů, hraček, pomáhat a pečovat o okolní živ. prostředí….)
- Poskytovaná péče doplňuje rodinnou výchovu, respektuje interkulturní zvláštnosti a nabízí dostatek podnětů k aktivnímu učení a rozvoji osobností dětí při napomáhání rozvoji poznávacích schopností a smyslového vnímání, volních vlastností…
- Během výchovné a pečující činnosti je zapotřebí dodržování základních potřeb dítěte (fyziologické potřeby, potřeba bezpečí, potřeba sounáležitosti, potřeba uznání, kognitivní potřeby, estetické potřeby, potřeba seberealizace).
- NABÍZENÉ ČINNOSTI
- Denní program dětí je pestrý s individuálním přístupem a vytvářením kladného vztahu ke vzdělávání a poznávání nového (ve většině formou her).
- V rámci výchovy a péče v dětské skupině Vizovice jsou provozovány tyto aktivity:
- pohybové – rozvoj jemné i hrubé motoriky, fyzického vývoje dítěte, rozvoj správného růstu, podpora fyzické zdatnosti, rozvoj dovedností, zdravých návyků, vytváření fyzické pohody, koordinace pohybů těla, manipulace s předměty,
- hudební – rozvoj sluchového vnímání, osvojování písní, koordinace pohybu podle hudby, využití hudby k osvojování sociálních rolí, seznamování s uměleckými díly;
- výtvarné – rozvoj představivosti, kreativity a fantazie, jemné motoriky, výtvarných dovedností, seznamování se s uměleckými díly, výtvarnou formou si osvojovat okolní skutečnost, vztahy mezi lidmi a věcmi i vzájemné souvislosti, osvojování práce s materiály, seznámení se s výtvarnými technikami, rozvoj dovedností vyjádřit prostřednictvím výtvarné techniky pocity, zážitky atd.;
- kognitivní–
-vedoucí k rozvoji rozumových a poznávacích schopností – rozvoj komplexního pohledu na svět, rozvoj jazykových a matematických schopností (matematickou představivost), osvojení poznatků z přírodních, společenských a technických věd;
-vedoucí k rozvoji estetického vnímání – rozvoj estetického citu ke svému okolí, seznámení se s některými uměleckými díly, vnímání krásy mimo umělecká díla, učit se vnímat umělecké a kulturní podněty.
- Výchovná činnost je prováděna formou pohybových cvičení, manipulačních činností, smyslových a psychomotorických her, hudebně pohybových činností, činností směřujících k ochraně zdraví a osobního bezpečí, relaxačních činností, řečových a rytmických cvičení, konverzace, přednesu, zpěvu, vyprávění, poslechem pohádek a příběhů, interpretací zážitků, přímým pozorováním, manipulací s předměty a různými materiály, námětových her, činností k vytváření pojmů, her na posilování volních vlastností, cvičení na projevování citů, výletů do okolí, estetických a tvůrčích aktivit…
- Jednotlivé oblasti výchovy a péče se v rámci celého roku prolínají, vycházejí z aktuálních a individuálních potřeb dětí, jejich věku a jejich rozvojových možností.
HARMONOGRAM DNE
7:00 – 8:30 příchod dětí, spontánní aktivita
8:30 – 9:00 ranní uvítání dětí, opakování básniček
9:00 – 9:30 hygiena, dopolední svačina
9:30 – 10:15 dopolední výchovný blok, řízená činnost dle dne
10:15-10:30 hygiena, příprava dětí na pobyt venku
10:30- 11:15 pobyt venku dle počasí
11:15 – 11:30 hygiena
11:30 – 12:00 oběd
12:00- 12:30 příprava dětí na spánek, odchod dětí domů
12:30- 14:30 dopolední spánek (odpočinek)
14:30 – 15:00 odpolední svačina
15:00 – 15:30 spontánní aktivita dětí, pobyt venku, odchod dětí domů
AKTIVITY dle dne v týdnu
DĚLÁME KAŽDÝ DEN-didaktické říkanky, básničky, tanečky, motivační cvičení, aktivity (opičí dráha), kreativní tvoření, tanečky, učení hrou (barvy, čísla, abeceda…), četba pohádek
PODZIM
PODZIMNÍ ČAROVÁNÍ |
ZIMA
ZIMNÍ NÁLADA |
JARO
JARNÍ PROBUZENÍ |
LÉTO
LETNÍ RODOVÁNKY |
|||||||||||||||||||||
– postupná adaptace – Seznamování s prostředím (novými kamarády i učitelkami) – poznávání okolí školky – učení se novým básničkám, říkankám a písničkám – pochopení a učení se pravidlům školky – ovoce a zelenina – hygiena a hygienické potřeby
– sběr přírodnin – učení zvířátek – pouštění draka – poznávání stromů – Halloween a strašidla
(opadávání listů, déšť…) – tělo a zdraví – zvířata a zimní spánek – učení čísel, tvarů – dramatizace pohádky – kreativní tvoření s využitím přírodnin
|
– kreativní tvoření (výroba přání, ozdob, dárečků…) – příprava besídky (učení básniček, písniček, krátká pásma..) – zpívání koled, zdoben stromečku, školky – pečení cukroví, zdobení, ochutnávání – pobyt venku, bobování, sáňkování, stavění sněhuláka – co přinesl Ježíšek – seznámení se zimními sporty – pohybové aktivity (v návaznosti na zimní sporty-opičí dráha, švihadla, kuželky..) – pobyt venku (bobování, stavění sněhuláka…) – zopakování základních vědomostí – trénování k zápisu – učení barev, povolání – kreativní tvoření (valentýnky, masky..) – karneval, masopust – dramatizace pohádek – povídání si o pohádkách (výroba pohádkových postav) – tradice zvyky – denní rutiny
|
– tematické básničky a písničky o jaru – kreativní tvoření (malování, skládání z papíru…) – zvířata a jejich mláďata – proměny přírody – základy ekologie – časové vztahy (ráno, odpoledne, večer..) – poznávání oblečení (rozlišení zimní x letní)
– kreativní tvoření (vajíčka, zvířátka…) – říkanky a básničky s velikonoční tematikou – doprava a dopravní prostředky – pobyt veku (využití hřiště) – povídání o oblíbených knihách (leporela)
– příprava besídky ke dni matek – učení se novým básničkám a písničkám – poznáváme kytičky – co nám roste na zahradě |
– těšíme se na letní prázdniny – malování plánů na letní dovolenou – učení letních sportů – využití zahrady, procházky do přírody – výlety – cvičení venku – svátek dětí (dětský den, soutěže, skákací hrad, klaun…) – návštěva zoo – Můj domv, naše vesnice nebo město – poznávání blízkého okolí (výlety do okolních měst a vesnic)
– výlety – procházky – venkovní hry a soutěže – využití zahrady (hřiště, bazének, průlezky, houpačky…) – akce pro děti
– výlety – procházky – venkovní hry a soutěže – využití zahrady |
PROGRAM dle měsíců
SVĚT KOLEM NÁS
Roční plán
POZDIMNÍ ČAROVÁNÍ
|
1.týden
|
2.týden
|
3. týden | 4. týden |
Hurá, hurá školka volá | Kdo si s námi půjde hrát, ten bude náš kamarád | Poznáváme ovoce a zeleninu | To jsou moje dlaně, mýdlo patří na ně | |
Zvířátka jsou naši kamarádi | Dračí rej | Barvy podzimu | Kdo se bojí, nesmí do lesa | |
List na zem spadl | Ťuká, ťuká, deštík | Zvířátka a zimní spánek | Moje tělo, moje zdraví |
ZIMNÍ NÁLADA
|
1.týden
|
2.týden
|
3. týden | 4. týden |
Mikuláš, přinesl nám zimní čas | Hu, hu hu Vánoce jsou TU! | Zelenej se jedličko | Prázdniny | |
Sníh a mráz, pálí nás | Zimní sportování | Paní zima | Už se těším do školy | |
Čáry, máry, fuk, do pohádky letíme a už ani muk! | Čím budu až vyrostu | Masopust | Co děláme ve školce |
JARNÍ PROBUZENÍ
|
1.týden
|
2.týden
|
3. týden | 4. týden |
Jaro ťuká na vrátka | Zvířátka a jejich mláďátka | Co si oblékneme | Odpadky patří do koše | |
Hody, hody, doprovody | Máme rádi knížky | Domácí mazlíček | Jedeme, plujeme, letíme | |
Když všechno kvete | Maminka má svátek | Máme se rádi, jsme kamarádi | Voláme sluníčko |
LETNÍ RADOVÁNKY
|
1.týden
|
2.týden
|
3. týden | 4. týden |
Děti mají svátek | V ZOO | Náš domov | Kam na výlet | |
Louka plná barev | Vodní radování aneb kdo žije ve vodě | Znaky léta | Počasí | |
Co všechno už znám | 1,2,3,4,5 už to umím nazpaměť | V lese, děti, tiše | Kdo se stará o naše bezpečí |
Vzdělávací cíle:
- rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti jemné i hrubé motoriky, rozvoj a užívání všech smyslů, osvojení nových poznatků a dovedností
- rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu, uvědomění si vlastní identity
- rozvoj tvořivosti, vytváření pozitivního vztahu k činnostem, seznamování se s pravidly chování ve vztahu k druhému, vytváření postojů, rozvoj kooperativních dovedností
- poznávání pravidel společného soužití, porozumění základním projevům komunikace, vnímání a přijímání společenských hodnot, rozvoj společenských postojů, návyků, osvojení si základních poznatků o prostředí, ve kterém žije, rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních
Očekávané konkretizované výstupy:
- sebeobslužnost, péče o osobní hygienu, samostatné zvládání pravidelných denních úkonů (mytí rukou, smrkání, oblékání, obouvání, …), udržování pořádku, zvládnutí jednoduchých úklidových prací….
- znalost většiny slov a výrazů běžně používaných v prostředí dítěte (např. sdělit svoje jméno a příjmení, jména kamarádů, sourozenců, rodičů, učitelek, rozumět většině pojmenování známých předmětů v okolí dítěte…), rozlišování časových údajů v rámci dne, roční období, základní barvy, geometrické tvary, přijímání pobytu v kolektivním zařízení jako součást běžného života
- schopnost navazování kontaktu s dospělým, překonání studu, komunikace s okolím, respekt k ostatním, chápat, že každý je jiný
- ovládání pravidel slušného chování-pozdravit, poprosit, poděkovat, rozloučit se, vyslechnout si sdělení, dodržování a pochopení společně dohodnutých pravidel vzájemného soužití v kolektivním zařízení